Pôstne obdobie

Po smrti apoštolov sa všetky pokolenia snažili viesť život podobný životu Pána Ježiša. Tak ako sa Pán Ježiš po krste v Jordáne odišiel postiť na púšť 40 dní, postili sa aj oni. Zmienky o 40-dňovom pôste nájdeme aj v starom zákone, kde sa Mojžiš postil 40 dní na hore Sinaj (Ex 34,28), podobne Eliáš na ceste k hore Horeb (1Kr 19,8). Na Nicejskom koncile v roku 325 sa 40-dňové pôstne obdobie berie už ako príprava na Veľkú noc.

 

Prečo práve 40 dní?

„Latinský názov pôstneho obdobia je „quadragesima“, čo v slovenčine znamená jednoducho obdobie štyridsiatich dní. Týmto slovom kresťania nazývali 40-denné pôstne obdobie pred Veľkou nocou. Problém však spočíval v tom, kedy pôst začať a kedy skončiť, aby trval naozaj 40 dní. Spočiatku pôstne obdobie začínalo v nedeľu 6 týždňov pred Veľkou nocou a končilo na Bielu sobotu večer, čo bolo vrátane soboty rovných 40 dní. Avšak v nedele sa v skutočnosti kresťania nepostili, ale oslavovali deň Pánov (Zmŕtvychvstanie Pána Ježiša), pôstne obdobie v skutočnosti trvalo iba 34 dní (bez 6 nedieľ). Z tohto dôvodu došlo k nasledovnej úprave: najprv boli vyňaté zo svätého alebo veľkonočného trojdnia (Veľký piatok, Biela sobota a Veľkonočná nedeľa) dva dni (Veľký piatok a Biela sobota), ktoré boli pričlenené k pôstnemu obdobiu, čím sa počet skutočných pôstnych dní zvýšil na 36. Neskôr pred prvou pôstnou nedeľou boli pridané ešte ďalšie 4 dni a pôstne obdobie sa začínalo popolcovou stredou. Od popolcovej stredy do Bielej soboty vrátane je rovných 40 dní pôstneho obdobia (nerátajúc 6 nedieľ).“

 

Ako vyzeral pôst kedysi?

Spočiatku kresťania počas celého pôstneho obdobia (okrem nedieľ) jedli len raz za celý deň, väčšinou večer. Nejedli mäsitý pokrm, nepili žiadne víno (východné krajiny nepili ani mlieko a výrobky z neho). Na Veľký piatok a Bielu sobotu bol prísny pôst, kedy kresťania nejedli, ani nepili vôbec nič. Obrady Veľkonočnej vigílie trvali celú noc zo soboty na nedeľu. Postupne sa však upustilo od tejto prísnej pôstnej disciplíny.

Od roku 1969 je prísny pôst len na Popolcovú stredu a Veľký piatok. Vtedy sa môže veriaci najesť dosýta iba raz a dvakrát menej. Z vekového hľadiska sem patria veriaci od 18. do 60. roku života. Okrem tohto sa každý veriaci (od 14. roku života) musí zdržať mäsitého pokrmu.

 

Kde sa vzala „popolcová“ streda?

Prečo práve popolcová? Keď sa stala streda pred prvou pôstnou nedeľou začiatkom pôstneho obdobia, začal sa vykonávať v tento deň zvláštny obrad (predtým sa vykonával na prvú pôstnu nedeľu). Verejní hriešnici (veriaci, ktorých ťažký hriech bol ľuďom všeobecne známy) sa dobrovoľne a z kajúcnosti obliekali do zvláštneho kajúceho rúcha a nasypal sa im na hlavu popol na znak pokánia. Potom boli vyhnaní od spoločenstva veriacich a vrátiť sa mohli až po náležitom pokání na Zelený štvrtok večer, ktorý bol dňom zmierenia. Ale aj ostatní veriaci boli poznačení (na popolcovú stredu) popolom: mužom sa sypal popol na hlavu a ženám sa z popola urobil na čelo znak kríža. Prax verejného pokánia vo vrcholnom stredoveku zanikla, ale obrad popolca ostal do súčasnej doby ako znak pokánia a kajúcnosti. Preto má streda, kedy začína pôstne obdobie, prívlastok popolcová. Prach a popol bol symbolom kajúcnosti a pokánia aj u Židov v Starom zákone.

 

Odporúčanie kňaza Don Camilla:

Kňaz don Camillo v rovnomennom sympatickom talianskom filme vyhlásil, že na protest i pokánie sa bude postiť tak, že nič nebude jesť a na znak toho, že to myslí vážne, dal zapečatiť chladničku. Všade okolo fary vzbudzoval obdiv, iba on sedel už tretí deň na stoličke so studeným obkladom na čele a modlil sa takto: „Ó, Pane, ako si sa Ty mohol postiť a konať pokánie 40 dní? Veď ja sa postím iba tretí deň a už ďalej nevládzem…“ Naozaj, s nejedením a nepitím nie sú nijaké žarty ani vtedy, keď to robíme ako pokánie. Treba dbať, aby to neohrozilo naše zdravie. Ale ani s pokáním a kajúcnosťou nie sú žarty. Pôst, pokánie a kajúcnosť patria k úkonom nášho náboženstva. Preto ich konajme s láskou a poníženosťou voči Pánu Bohu, ale vždy rozvážne a tak, aby sme si neuškodili svojmu zdraviu. Rozumný pôst môže prospieť aj ľudskému zdraviu. Súčasná pôstna cirkevná disciplína je usporiadaná tak, že nemôže poškodiť zdravému ľudskému organizmu. Kto by chcel byť k sebe prísny a chcel by v pôste „lámať rekordy“, nech to nikdy nerobí bez konzultácie s lekárom a len vtedy, ak mu to lekár odporučí, alebo aspoň s tým súhlasí a nech je pod lekárskym dohľadom.


Zdroj:

http://rkcsmolnik.sk/co-nevieme-o-postnom-obdobi/